Het was opa Gerrit de Vries die markt zag in het inzamelen en recyclen van piepschuim visdozen uit de visindustrie. Toen visbedrijven vanwege milieuwetgeving hoge kosten moesten maken voor afgifte van hun tempexdozen bij afvalverwerkingsbedrijven, begon Gerrie met het inzamelen en verwerken van de tempexdozen, waardoor de Urker visindustrie de nodige afvalkosten kon besparen.

De Vries Recycling werd een begrip op het industrieterrein. Wie kent niet het geluid van de piepende machines die bij Gerrie in de schuur stonden? En wie heeft er in een grijs verleden niet zijn oud papier over het hek in de containers gegooid?

Het bedrijf nam echt een vlucht toen Gerrit samen met zijn vader besloot het bedrijf van opa en schoonvader over te nemen. De balen piepschuim werden niet langer in containers vervoert naar China en Oost-Europa, maar werden door de Vries zelf geschikt gemaakt voor de markt. Toen in 2014 werd begonnen met het recyclen van piepschuim naar re-granulaat, ging het helemaal snel in de ontwikkeling van het bedrijf.

De Vries Recycling groeide uit tot een speler van wereldformaat en weet goed op te boksen tegen grote concurrenten uit bijvoorbeeld China, die op hun beurt De Vries proberen af te troeven op de internationale markten. De manier waarop De Vries die concurrentie het hoofd weet te bieden maakt diepe indruk op de jury. Slim inkopen, goede koopmansgeest en het nauwkeurig bewaken van de kostenkant zijn de ingrediënten voor dit succes. Een bedrijf met een miljoenenomzet. De mannen hebben oog voor nieuwe markten en schromen niet om ook in Amerika hun vleugels uit te slaan. Dat dwingt respect af.

Het enthousiasme waarmee Gerrit samen met zijn vader het bedrijf op de kaart heeft gezet is een voorbeeld van goed ondernemerschap. Het bedrijf draagt bij aan de verduurzaming van onze samenleving en weet daar een goede boterham mee te verdienen. Dat niet alle industrie op het oog even schoon kan zijn, heeft de jury meegewogen in haar oordeel. Gerrit en Jan Riekelt doen er met hun medewerkers alles aan om overlast voor de omgeving van het bedrijf tot een minimum te beperken en zijn met het oog op de toekomst ook nieuwe plannen aan het maken om dit nog verder te verbeteren.

Dat de ondernemers ook maatschappelijk hun verantwoording nemen spreekt de jury enorm aan. Een terechte winnaar derhalve. Uit handen van Joost van Harten van de Rabobank kregen de ondernemers de prijs overhandigd.