Comments are off for this post

Rondetafelgesprek Startersbattle 2018: Jantina, Peter, Jan, Jelle en Matthias

Jantina Hakvoort (29) van Vox Cura, Jelle Romkes (24) en Matthias Ester (26) van Shapers Fitness, Peter Kruithof (30) van Blue Harvest en Jan Bakker (25) van Slagerij Jan de Slager. Dat zijn de starters die dit jaar deelnemen aan onze Startersbattle. We nodigden ze uit voor een rondetafelgesprek. Onder leiding van trainer/opleider/coach Jan Verhoeff werd het een inspirerend gesprek. We hebben er een mooi verslag van gemaakt.

Vooraf werd bedacht dat de deelnemers vooral zelf het gesprek gaande moesten houden. Jan Verhoeff leidde dat alles in goede banen aan de hand van een aantal uitdagende vragen. “Ons doel was om ze van elkaar te laten leren. Een beetje te prikkelen, maar vooral ook te inspireren”, aldus Jan. Het enthousiasme van de deelnemers was groot en gaven elkaar meer dan eens advies.

Waar ben je trots op?
Jan trapt af. Hij is er vooral trots op dat hij iedere dag weer klanten naar zijn winkel weet te trekken. “Het is wel anders dan ik vooraf gedacht had. Je moet continue bezig zijn en kan niet iets laten liggen. In een slagerij heb je altijd te maken met pieken en dalen. Als het mooi weer is moet je met je barbecue-producten uitpakken. Wat dat betreft heb ik deze zomer wel topomzetten gehad met dat mooie weer.”
Jantine geeft aan dat ze eigenlijk al trots is op het feit dat ze uit haar vaste baan is gestapt, dat ze iets is gaan doen waarvan ze dacht dat het goed was. “Ik ben er gewoon trots op dat ik die stap heb aangedurfd.” Datzelfde zegt Peter ook. “Ik had een goede baan maar heb toch de stap gezet om het voor mijzelf te doen. Daar ben ik blij mee en dankbaar voor. Trots ben ik vooral als ik hoor dat anderen mij aanbevelen en gezien worden als een fijn bedrijf om mee te werken. Een bevestiging dat je het goed doet maakt je trots. En (lachend), “ik schijn een goede betaler te zijn.”

Matthias is het direct met Peter eens. “Als je via-via hoort dat als mensen willen gaan sporten en dat ze erover denken om dat bij ons te doen, dan geeft je dat een goed gevoel.” Jelle vindt het prachtig dat hun klanten met Shapers-shirtjes aanlopen en op de gekste plekken in de wereld foto’s daarvan delen. “Als je klanten er plezier in hebben om reclame voor je te maken, dat is wel gaaf.”

Wat zou je nu anders gedaan hebben?
Peter is tevreden met wat hij doet. “Ik ben tevreden. Als ik opnieuw zou starten, dan zou ik iets heel anders doen waarschijnlijk. Gewoon een nieuwe uitdaging”. Jelle en Matthias zijn nu druk met een verbouwing van Shapers. “Qua indeling hadden we sommige dingen anders moeten doen, maar dat wisten we toen nog niet. Dat merk je pas als je er ervaring mee hebt opgedaan. Alles bij elkaar hebben eigenlijk wel een goede start gemaakt”, aldus Matthias. Jan zou het vooral in kleine dingen in de werkprocessen zoeken, maar van de grote beslissingen heeft hij nog geen spijt gehad.

Jantina kijkt ook tevreden terug op de start van haar bedrijf. “De uitdaging is om het vast te houden. Je hebt je klanten binnen, dan zijn ze klaar, en dan? De flow waarmee je bent begonnen, daar moet je in door te gaan. Dan moet je jezelf goed kunnen motiveren. En nu na mijn zwangerschap moet ik eigenlijk ook weer opnieuw beginnen. Mijn uitdaging is om constanter te blijven in mijn promotie. Als iemand met een slechte stem op het punt komt dat hij of zij mij nodig heeft, dan moet ik in hun gedachten zitten. Jan maakt veel gebruik van Facebook en vult aan: “Eigenlijk moet je als je het druk hebt evengoed bezig blijven met je promotie”. Peter geeft aan dat als hij Vox Cura niet via de Startersbattle had leren kennen, dan had hij er nog steeds niet vanaf geweten. Peter denkt dat er bij de Urker visverkopers misschien wel kansen liggen. “Dat is precies waar ik tussen wil komen, maar de verleiding is groot om als het rustig is toch de huis-tuin-en-keuken klantjes te pakken, in plaats van de bedrijven waar je een commercieel tarief aan kan vragen”, bekent Jantina. Jelle geeft aan dat het belangrijk is om ervaringen van je klanten te delen via social media of op je website. “Dat maakt anderen enthousiast, die dan klant bij je willen worden”.

Waar lig je wakker van?
Echt wakker liggen doet een starter niet, tenminste niet die deelnemen aan de Startersbattle. Hoewel, Jan moet bekennen dat hij vlak voor de opening toch wel wat zenuwachtig was waardoor hij een nachtje wakker lag. En natuurlijk heeft iedereen wel eens een tegenslagje te verwerken. Bij Jan is het een vaatwasser die er in een keer mee op houdt. Bij Peter is het een container vis die ergens in Canada wordt afgeleverd, maar waarvan de koper spoorloos is. “Dan moet je wel een oplossing verzinnen, want het is een natuurproduct waar je mee bezig bent”. Of iemand die zijn levering niet nakomt en een aanbetaling ook niet terug wil betalen. “Je staat dan wel in je recht, maar ga het dan maar eens terughalen. En in de vis gaat dan wel gelijk om grote bedragen. Je weet dat dit soort dingen gebeuren, dus daar moet je wel een buffertje voor hebben”, aldus Peter.

Wat dat betreft zijn Jelle en Matthias blij dat het bij hun om kleine bedragen. “Dan gaat het hooguit om een paar maanden contributie die niet betaald wordt , maar daar kom je samen met de klant dan ook wel weer uit”, aldus Matthias. En Jelle moet denken aan een kapotte CV, maar die leverde uiteindelijk weer geld op. “We waren ons van geen kwaad bewust, maar die CV was er zodanig aan toe dat het zelfs gevaarlijk was. Toen het gemaakt was bespaarden we ons bovendien nog eens 300 euro per maand. Daar kwamen we dus na een jaar pas achter”.

Welke tips zou je een starter geven?
Voor Jantina is dat een kort maar krachtig antwoord: “Laat je zien.” En Jelle is van mening dat je de minder leuke dingen niet voor lief moet nemen. “Daar moet je wat aan doen, anders krijg je er alleen maar last van. Wij zijn dit vanuit een hobby begonnen en dat moeten we proberen zo te houden, dat je niet met tegenzin aan het werk gaat.” Waar Jelle op doelt is de beginperiode toen hij verzorger was bij Urk 1. Dat was eigenlijk te druk, waardoor er veel op Matthias zijn bordje terecht kwam. Aan de andere kant was SVU ook weer een mooi netwerk om een naam in op te bouwen. De oplossing vonden ze door iemand op die uren in dienst te nemen. Dat gaf een stuk rust. Jan sluit zich daar wel bij aan: “Je moet voorkomen dat je gestrest aan werk bent.”

Hoe bewaar je de rust?
Door het voorgaande onderwerp kwam het gesprek op de vraag hoe je voorkomt dat je gestrest raakt. Hoe bewaar je de rust. Peter is van mening dat je in het begin niet te afhankelijk moet zijn van de omzet in je bedrijf. “Je moet de ruimte nemen om je bedrijf eerst goed op poten te hebben, voordat je echt veel geld moet verdienen om je hoofd boven water te houden. Kleinschalig beginnen, niet te veel uitgeven, rustig opbouwen. Als er dan perspectief is, dan moet je doorpakken.”
Jan heeft in dat opzicht veel gehad aan zijn schoonvader Piet Snijder die hem vooral in de beginfase goed begeleidde. “Iemand met ervaring in het zakendoen, als mentor, dat is wel prettig”, aldus Jan. En volgens Peter moet je goed kunnen relativeren, vooral in de vis. “Toen die klant niet thuis gaf met die container vis in Canada, dan moet je een oplossing verzinnen. En je verliest eens wat geld bij een dubieuze klant, maar dat moet je wel van je af kunnen zetten en weer doorgaan”.
Voor Jantina was het wel weer even zorgelijk toen ze weer zwanger raakte. “Ik had mijn bedrijf net lekker op de rails, had wat klanten, en dan moet je weer stoppen. Nu moet ik eigenlijk weer opnieuw beginnen. Dat is best wel moeilijk”.

Hoe kom je aan je klanten?
Voor Shapers zijn social media belangrijk. “Doordat de mensen ons al voorbij zien komen in hun timeline op Facebook zijn ze al bekend geraakt met ons, terwijl dat vroeger toch wel een drempeltje was om naar een onbekende sportschool te gaan voor de eerste keer”, aldus Jelle. “En als we een actie op Facebook hebben, of iets dergelijks, dan merken we dat ook gelijk”, aldus Matthias. Jan onderschrijft dat direct. “Ik trek via Facebook vooral veel jonge klanten, dus daar hou ik in mijn aanbiedingen dan ook rekening mee. De oudere generatie is meer van de traditionele producten, daarvoor heb ik Het Urkerland. Die zijn wel duur met hun advertenties, maar als ik het niet doe, dan merk ik dat gelijk in de winkel. En daarnaast de mond-op-mond reclame. Wat lekkers op een krans of verjaardag is de beste reclame”, aldus Jan.
Jantina doet ook veel met Facebook en Instagram, maar merkt wel dat ze het moeilijk vindt om daar constant in te zijn: “Als ik het niet doe merk ik dat aan de toeloop”. In dat opzicht heeft Jan ook wel gemerkt dat het belangrijk is om juist als hij het druk heeft te blijven posten.

Peter geeft aan dat hij eigenlijk niets doet met social media. Zijn website ziet er goed uit omdat zijn vrouw in dat werk zit, maar verder is het voor hem niet zo belangrijk. “Ik moet het vooral van de koude acquisitie hebben, en ook mond-op-mond reclame”.

Wat betekent de BKU voor jullie?
Het is eigenlijk voor iedereen wel een nieuwe ervaring. Jelle: “We volgden het wel op Twitter om het zakelijke nieuws een beetje bij te houden, maar verder deden we er niets mee. Dit jaar is dat toch anders, extra gratis publiciteit is beter dan een dure advertentie. Zo leren bovendien ook collega-ondernemers kennen. Dat is altijd goed.”
Jantina merkt dat er via de BKU ook al wel wat klanten zijn gekomen, omdat ze iets lazen in het Kring-Magazine, terwijl ze altijd dacht dat de BKU alleen voor ‘grote bedrijven’ zinvol was. Voor Peter is het niet echt meetbaar, maar de aandacht voor onze bedrijven is natuurlijk wel mooi. En ook Jan is blij met de extra publiciteit.

Wat maakt jou een goede ondernemer?
Een lastige vraag voor de deelnemers. Ze vinden het in ieder geval moeilijk om van zichzelf te zeggen dat ze de Starter van het Jaar moeten worden, want als Urkers geven we niet gauw hoog op over onszelf. Bescheidenheid siert ze alle vier, maar toch komen er onder lichte dwang van Jan Verhoeff schoorvoetend een paar voorzichtige reacties.
Peter denkt dat hij onderscheidend is. “Ik met een traditioneel Urker product, toch iets nieuws. Iets wat er nog niet was op een nieuwe markt. Daarnaast denk ik dat ik goed voor ogen heb waar ik het kan verdienen en waar niet. En ik kom mijn afspraken na. Dat wordt gewaardeerd”, aldus Peter.
Het feit dat Jan als jonge ondernemer het lef heeft gehad om te beginnen met het volgen van zijn passie maakt hem een goede ondernemer. “En als ze bij mij in de winkel komen dan zien ze het ambachtelijke waar ik mee bezig ben. Ze proeven de kwaliteit die ik lever”.
Matthias en Jelle vinden dat ze zelf serieus met hun bedrijf bezig zijn, innovatief, nieuwe dingen verzinnen om de klanten tevreden te houden. “Bij ons is alles bespreekbaar. We zijn flexibel als het kan en de klant daarmee tevreden gesteld kan worden. Dat vind je niet bij alle sportscholen”, aldus Jelle en Matthias.
Jantina denkt van haarzelf dat ze als vrouw ook een wat andere positie heeft. “En na mijn zwangerschap is er ook wel wat veranderd. Ik heb niet zoiets dat ik moet winnen. Dat was vorig jaar wel anders, dan had ik er vol voor gegaan. Ik heb in ieder geval wel doorzettingsvermogen en geniet ook van mijn werk.”

Na afloop kijken de deelnemers allemaal terug op een leuke ontmoeting met elkaar. “Omdat de deelnemers allemaal in verschillende sectoren werkzaam zijn en daar enthousiast over kunnen vertellen krijg je een leuk gesprek. Er was weinig voor nodig om ze ook met elkaar te laten sparren. Het is mooi dat ze elkaar advies geven, dan wordt het nog leerzaam ook”, aldus een tevreden gespreksleider Jan Verhoeff.

Reacties zijn niet toegestaan bij dit artikel